Search This Blog

Layakkah aku?!

hari isnin lalu aku dapat suatu berita yang aku tak berjaya dalam temuduga tersebut. entah dimana silapnya. maybe dia taknak org fit mcm aku ni. pg td aku dpt tahu, aku tak lepas short listed syarikat F(bukan nama sebenar). maybe diorg tak pandang org hensem seperti aku ni. tiba2 ada suara dr belakang,

"bob!termenung jauh nampak! nak kawin dah ke?"

hati kecil aku mengutuk...apa kaitan termenung dengan kawin?mulut aku hanya tersenyum tawar.(macamana senyum tawar ye?)

dia sambung lg "layak ke nak kawin?"

tersentap seketika aku bila terdgr soalan tu. terigt kepada kata2 karim picasso suatu ketika dahulu. kawin bukanla duit semata2. tp bnyk benda lg nak mantapkan sebelum menjadi pemimpin keluarga.

kata org tak tempuh makan tak tahu. tp bg aku, kita bukan leh main tempuh je. even dah belajar 4tahun dlm kolej pun, lum tentu kita leh aplikasikan ke dalam pekerjaan,tul tak? serupa jg dgn kawin. ni lg serius. takkan ko nak tempuh alam perkahwinan dgn hanya berbekalkan ilmu sebuku dua. paling tidak 7x khatam alquran. ya kita dah belajar teori, tggl amali jer. masalahnya kita sedia ke utk menempuh, then tak sesuai?nak bercerai ker pastu kalau tak sesuai? nauzubillah..mintak jauh.tp dari segi itu, kita perlu sedia jg. bagaimana?

nah! ayuh ke kursus bina insan...cehhhh macam iklan nak arrange kursus plak... wakakka bagaimanakah caranya, itu korang kena belajar sendiri. nak aku cite, aku tak de ilmu sgt. lgpun bukan itu yg aku nak cite. aku nak cite pasal LAYAKKAH AKU???

kalau setiap perangai kita buat dapat sijil, sudah pasti aku akan hargai perangai aku dari kecil sampai dewasa. sbb nak sijil yg bagus2 jer. nnt nak mintak kerja, pinang anak org, senang. tp masalahnya, xde medium mcm sijil2 tu semua. semuanya bergantung kepada budi bicara yg terhad masanya. kalau ko baik kelakuan, kata2 suci, muka bersih, ko ada chance utk dihormati org dan senangi org. tp kalau perangai pun dah macam setan....usahkan bos yg interview ko and mak mertua, iblis pun taknak dekat. sbb leh gugat kedudukan dia dalam neraka.

aku dah buat sehabis baik. tp aku juga punyai ego. kerana ape?kerana aku seorg lelaki. mmg benar lelaki tak elok merajuk. sebab itu perangai perempuan.tp tiada istilah lelaki tak boleh kecik hati... lelaki ini seperti manusia biasa. bukan seperti Arjuna, Jiddin ataupun Bionik. itu semua tak wujud. yg wujud ialah lelaki seperti aku yang boleh berfikir dengan waras dan melayani semua orang dengan baik.



p/s 1 : eh aku leh lompat jg wehhhhhhhh.....kecoh la ko....
p/s 2 : mcmn aku nak hilangkan keserahan aku ek?dah lompat pun tak hilang...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

Ezzah said...

EH EHHH...SIBUK JE TAU SAPE YG CAKAP TUH.SAPE DIA NK TENTUKAN KITA LAYAK ATAU TAK. KASI TAMPAR SEKALI BIAR BERDENGUNG TELINGA DIA.. :))

Nazlina Collections said...

nak lempang....tp dia lg tua....so mcm kurang ajar sket...tp kita guna strategy prince dartan...senyap tp power...