Search This Blog

Loading...

. .. ...TIPS MEMUJUK LELAKI YANG MERAJUK... .. .

gambar tiada kaitan dgn entri
(ada sket kot..kalau merajuk, bawa diri ke tempat tenang mcm ni.hehehe )

sebelum ni, aku pernah buat entry pasal memujuk lelaki merajuk. tapi, ia seperti tiada memberikan kesan sepenuhnya. maybe sbb ada beberapa perkara yang tidak dapat diikuti sepenuhnya seperti,

a) tidak berniat dalam hati bahawa "ku pujuk ini adalah utk memulihkan keadaan hubungan kami"

b) tidak berbuat kerana keikhlasan.

c) melakukan hanya utk membalas dendam.

d) bersikap putus asa selepas berbuat sekali dua usaha memujuk yang tidak berjaya.

e) mind set(warna pink gitu!) bahawa, aku pujuk, aku buat ape pun, ia takkan mengubah ape2 pun..

sedangkan batu pun boleh dilekukkan oleh air. inikan pula manusia berkepala batu. keh keh keh cuma mungkin cara dan waktu tidak bersesuaian dengan pujuk rayu itu. jgnla pula dipersalahkan laki itu. dan jgn salahkan sape2. itu semua suratan dan takdir yg telah ditulis. yang penting :

USAHA TERUS MENERUS KERANA ADA TANGGA DISITUNYE BUUNNNN...
dalam erti kata lain,
USAHA TANGGA KEJAYAAN!

lama aku nak karyakan perkara ini...akhirnya siap jg...

jika anda(perempuan khususnya tak kisahla wanita atau anak dara), bersikap NEGATIF dalam hal yg anda buat, ia takkan kemana2... sebaliknya, kat situ je. sbb, kalau kita imbas kembali, pelajaran matematik sekolah rendah dulu.( ke tingkatan 1), negatif membuatkan pengiraan itu kebelakang. (boleh bg ceramah motivasi aku ni..hehehe ) betul tak? bukan betul kepada aku nak jd motivator tu....betul kepada pengiraan negatif tul. betul tak?

so jangan bersikap NEGATIF! terus positif dan kau positif-positif lagi! baru anda akan berjaya..

sesungguhnya, kaum LELAKI sebenarnya kaum yang paling kuat merajuk.

setuju
atau
tidak
?

korang setuju atau tak, takde hadiah jika betul. kalah pun takde hadiah. sbb aku nak cakap, tak semua laki kuat merajuk. maksud ayat disitu, adalah LELAKI PUN ADA RAJUKNYA.

maka kali ini, saya tampil di dinding blog ini utk berkongsi tips utk memujuk lelaki. sbb ape lelaki saja? pujuk perempuan? haa saya cakap pasal laki, sbb saya laki. kalau saya perempuan, saya cakap pasal perempuan.

si polan : hbs entry awak sebelum ni cite pasal perempuan, masa tu awak jadi perempuan la ek?

haih... susah la kalau ada soklan mcm ni.. nasib baik aku je yg reka soklan ni. so aku leh la jawab...

jadi tipsnya adalah sperti berikut :

yang pertama! :

KENAL PASTI DULU PUNCA!

kamu kaum hawa, perlu pastikan dulu punca. bagaimana? tanya dia? hahah kalau laki tu menjawab sebabnya, alangkah beruntungnya kamu. tapi, jika dia tak jawab, haa alamatnya, carilah sendiri...

mana jawapan si polan atas? aku dah jawab dah... knp korang tak tahu? sbb aku yg reka soklan tu, dan aku dah jawab la.. dalam ht... hehehe

sambung perbincangan kita...

perempuan A : kadang2 kami perempuan tak sedar akan kesilapan kami. jadi tak tahu puncanya...

jawapan : korang kenal berapa lama? dah serius ke belum? couple? tunang? kawin? kalau korang br kenal sebulan dua, itu kawan. kawan yg buat hal nak merajuk2 ni, lupakan la.. cari kawan lain. dah serius? BFF? couple? kenapa korang tak peka pada couple korang? korang ni nak main2 ke dgn hubungan korang tu? atau nak kekal sampai akhirat? pk semula...

perempuan A : jangan la marah...

saya tak marah...saya cakap jer... dah tunang? tak tahu punca dia merajuk? mcm ni nak kawin dgn dia?

perempuan A : kalau mcm tu, kira kami tak sefahaman la. putus tunang la!

eh eh! senangnya...awak dah decide nak tunang dgn dia, dan hidup dgn dia, jangan gatal2 nak putuskan dan malukan nama keluarga. awak perlula mula belajar memahami dia. bukan bersikap cari yang lain. kalau nak cari yang lain, masa awak mula2 nak melangkah ke hubungan yang serius tu. dah tunang, nak2 taknak, usaha la ke arah kebaikan...

awak dah kawin pun tak sedar ape yg awak dah buat sampai suami awak merajuk? ya Ampun... berbalik la kepada suami awak. berdosa tau buat suami merajuk. pergi cari puncanya dahulu.

KEBIASAANYA, lelaki ni merajuk jika berlaku perselisihan faham antara 1 sama lain. biasanya perselisihan yang berlaku adalah disebabkan ketidakpuasan hati nya dan bertindak tuk merajuk dan membawa diri dgn tidak mereply sms dan mengangkat call anda. kalau reply pun, balas sepatah2.. kalau angkat call pun, jawab sket2 jer.

si perempuan yang bingung ini pula akan terus menghubunginya utk mendapat jawapan,kenapa dia merajuk dan sebgainya, dgn hati yg berkata perkara kecik pun nak merajuk, macam budak2...laa dah itu perangainya...yg kau nak terima dia dulu, sape suruh... terima je la..

bukan ape, dia taknak menambahkan serabut dikepala nya lagi bila dia menjawab sms itu dan mengangkat call itu. tahu la perangai perempuan ni, yang bnyk soal+songeh+ dan suka mencabar dan mengkritik perangai lelaki. lelaki pula pantang dicabar. Jika anda tidak sayangkan perhubungan anda, anda boleh berbuat sedemikian. dia akan semakin jauh...anda leh bnyk soal, bnyk songeh dan mencabar kredibiliti seorang lelaki. kalau tak kena carut, lempang....kena tengking! kih kih...

jadi, tips yang saya tampilkan ini, dirujuk dari web TENTANG CINTA. dan diolah oleh saya.

hehehe


BERIKAN RUANG UTK DIA(LELAKI TU LA)

ruang dan masa ini lah akan mencelikkan mata dia samada patutkah dia merajuk? patutkah dia terus merajuk? jadi berikan dia masa.

A) JIKA DIA RASA TAK PATUT, dia sendiri akan hadir pada anda dan meminta maaf atas kelakuan dia.

B) JIKA DIA RASA PATUT, dia takkan dtg.(short, simple and steady~)


BERIKAN SOKONGAN 100%

jika anda seorang yang memahami, berikan sokongan kepada dia. contohnya, jika dia bersikap berdiam diri dgn menonton tv atau pura2 buat keje, biarkan. layankan ape sahaja yang dia nak buat.

A) JANGAN melawan atau memerli apa yang dia buat.

B) JANGAN membalas dgn ape yg dia buat. (dia leh buat, aku pun leh- ini ibarat mencurah minyak Pertonas Ron 97 yang mahal tu ke arah api pada kereta yang sedang terbakar)

ini kerana, apa sahaja keje yang dia buat, bukan la dia buat 100%, dlm otak dia, ligat memikirkan masalah yang berlaku.


JANGAN TANYA APA2

jangan sesekali anda bertanya kenapa dia merajuk? kenapa dia bersikap sedemikian..apekah perasaannya sekarang... kerana soalan2 itu boleh membuatkan kepala dia pecah dek kerana soklan2 anda itu yang menghalang dia berpk utk menyelesaikan masalahnya.akibatnya : dia akan lebih menjauhkan diri pada anda..... nasib awok la.... sape suruh bnyk tanya pada salah waktu...


GEMBIRAKAN HATI ANDA

sementara laki anda memulihkan diri dari rajuk itu, anda jangan kusutkan kepala. ambil langkah dengan menggembirakan hati anda. dengan melakukan hal anda, yang mana hal tersebut, tidak membuatkan dia boleh berasa bertambah merajuk. seperti main game. tgk tv, baca novel. dsbginya.. jika si dia tak suka anda shopping dan keluar rumah, jgn sesekali menggembirakan hati anda dgn cara begitu. kerana ia seperti situasi minyak Ron97 tu jg. dan jangan jg bersikap menunjukkan sikap gembira anda itu didepan dia, atau di dinding facebook. ini kerana, dia akan menganggap, anda tidak memperdulikannya. seterusnya membuatkan dia bertambah merajuk... nasib awok lagi....


BUAT SESUATU

jika sudah masuk hari ke 3, dia masih dalam mood rajuk, anda jgnla duduk diam lagi. anda perlu bertindak sesuatu. anda perlu melakukan sesuatu yang dia suka. samada, memohon maaf dgn cara yang kreatif, memasak utknya, menghantar movie2 cinta. atau memberikan dia lagu2 yang memberi maksud cinta... sesetengah lelaki, rajuknya akan cair jika dia ditontonkan kisah cinta. lebih2 lagi, ada kaitan dalam hidup dia.... mmg cepat cair.. cubalah!

wah! panjangnya entry kali ini. anda juga boleh rujuk entry2 sebelum ini, seperti INI dan lain2 lagi....

jika ini karya terakhirku, aku doakan, semoga kamo berbahagia bersama pasangan kamo.... do the best! jgn negatif! ada masalah ttg lelaki, ajukan soklan kepada are_jeep313@yahoo.com

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

6 comments:

a'aina camilla said...

haha...thanks bob..so informative..

naziffuddin said...

heheh u r welcome... letih tak nak baca?

SweetyVeebuSh said...

thnks 4 da info..mmg btol gak tuh..tp ayat yg diguna mmg senang nk fhm dan ngam laa.chantek,,semoga anda berjaya dlm hubungan anda..(^_^)

naziffuddin said...

hehehe ayat sendr...time kegemilangan berblogging semua ni ;o)

A.L said...

caya laaaaa.mcm kena sebijik2 jer..ehh..memang laa,,yang menulis n3 ni lelaki..heheh anyway thanks :) info yang berguna :)

PUSAT JALUR LEBAR KOMUNITI PEKAN AWAH said...

A.L : hehhehe u r most welcome... tq for reading... hope u enjoy ;o)