Search This Blog

. .. ...AwAn NaZiFfUdDiN... .. .

dingin je pagi ni. tak tahula kenapa...maybe sbb ak terjaga sendiri kot. mata aku tercelik, dah sedikit pun tak rasa mengantuk atau rasa nak tdo semula. Alhamdulillah, Tuhan beri aku nafas lagi di bulan baru ini. tak lama aku duduk, laungan azan berkumandang. Terus aku bangkit. rasa pelik menyelubungi hati aku, sbb biasanya ayah aku yg kejut. bila aku keluar, tgk ayah aku masih terduduk di tilam.

malam tadi dia tdo luar..sbb anak buah aku umairah ada skali. mak ayah aku akan tilam double yang tebal 2jengkal tu, ke depan tv...org toto sudah...tp mak ayah aku nak buat lawak, diorg g angkat tilam tu ke depan. maybe sbb tdo luar menyebabkan ayah bangun lewat. sempat aku menoleh ayah aku. dalam kesamaran itu, terukir senyum indah. mungkin dlm fikirannya,

"anak bongsi aku dah sedar dari alam gelap. dah pandai bangun subuh sndr skrg...alhamdulillah."

aku pun sbnrnya ada sesuatu dlm fikiran aku...

"abah, jgn abah bangga lagi...sbb br hari ni....kita tgk la hr sok lusa bah..lum tentu leh bgn awal...keh keh keh"

selesai solat... aku cuba merebahkan kepala semula utk tdo. tp tak leh. pusing kanan..pusing kiri...tak dpt lelapkan mata. aku berfikir...kenapa hari ni? kenapa tak mcm hari2 sebelum ini?kenapa? kenapa?

aku capai hp aku.. aku buka lagu.. lagu apa?lagu ini......




HAFIZ AF7 - AWAN NANO

Lihat ke arah sana
Serakan warna dan berarakan
Awan

Pabila terik panas
Segera hadirnya memayungi

diri

Pabila kau dahaga
Sesegera turun hujan melimpahkan

kasihnya
Pabila kau katakan
Akulah awan itu yang kau mahu

Begitulah awan nano
Setia melindungi diri
Tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu

Begitulah awan nano

Sering saja tak terduga hadir
Dan tak akan tercapai

jejarimu

Kasihnya kasih tiada banding
Setia tiada tara
Bagaimanapun jua

Awan kekasih sebenarmu sayang

Walaupun tak akan tercapai jejarimu

Lihat diriku ini
Yang sesekali pernah kau bagaikan

awan
Sehingga tak mungkin terlupa
Berikan belas sedari

dulu

Sehingga tak mungkin termampu saksi
Setitis pun air matamu

kasihku
Sehingga kau katakan
Akulah awan itu yang kau rindu

Akulah awanmu yang sedia
Melindungi dirimu tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu

Akulah awanmu yang sering kau rindu
Dan tak terduga hadirmu walau tak tercapai jejarimu

Kasihku kasih tiada banding

Setia tiada tara
Bagaimanapun jua
Aku pelindung dirimu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu

kalau lagu ini masuk final AJL 26, lagu ini layak menang sbb lagunya penuh maksud dan gerak tari puisi....bermetafora ala2 lagu sudirman dan p ramlee.

tatkala sayu hati ini mendengar lagu ini, aku sempat berdoa. Ya Allah...selamatkanlah hidup aku, mak ayah aku, keluarga aku dari bala bencana dan api neraka... tak semena2 air mata aku meleleh...

"ish! kenapa dgn aku ni?adakah kerana hati ini gundah gulana, menyebabkan aku jd sedih bangat ni? atau sesuatu akan berlaku?"

Jika ini karya terakhirku...aku nak cakap...aku sayang dia..aku rindu dia... bukakanlah hati dan matanya terhadap apa yg aku alami ini... smg dia memahaminya....amin.....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: